Planera barn

Ja, man kan ju som bekant för alla IVF:are inte planera barn :)
De kommer inte på beställning, men när man vet att de kommer då verkar det finnas ganska mycket att planera.
Jag är inte där mentalt ännu, men försöker planera ändå.

Ibland stannar jag upp och har svårt att förstå att vi faktiskt kommer att bli föräldrar i slutet av sommaren.
Tänk - en ny liten människa blir en del av vår familj! Eller ja, det är ju h*n redan... vi pratar med magen mest hela dagarna, om vi är utom hörhåll för andra ;)

Bebis verkar gilla när vi håller oss till rutinerna, då sparkas det ungefär lika mycket vid samma klockslag/händelser under dagen. När vi är ute och hittar på nytt så är det väldigt tyst och stilla i magen. Då kommer all aktivitet så fort vi sätter oss i bilen.

Hade första träffen med föräldragruppen igår, det är vi och ytterligare 2 par, så en liten mysig grupp. Kändes helt okej. Mentalt är jag inte inne på förlossningsförberedelser redan, men det är lika bra att gå igenom det... helt plötsligt är det väl dax?!?!

Mannen och jag har börjat prata om föräldraledigheten, vi vill försöka dela 50/50, så planen som den ser ut nu, innan jag har pratat med försäkringskassan, är att jag tar 120 dagar (ev med start redan 1:a augusti) och sedan, tar mannen 120 dagar, troligtvis med start i februari 2012, ochh resterande dagar sparar vi tillsvidare...
Jobbmässigt stämmer det ganska bra, då får vi båda vara på jobbet under perioder när det händer ganska mycket och vi vill bevaka våra intressen. Men ingen av oss kommer släppa kontakten med jobbet helt.

Hur gör ni?

Kommentarer
Postat av: Sara

Du vet väl att du inte behöver ta ut dagar förrän barnet fyllt 1 år? Om man inte måste av ekonomiska skäl så kan man ju spara för att kunna korta ner sin arbetstid senare! Sen kan man ju naturligtvis dela lika på ledigheten i alla fall!

2011-04-29 @ 12:01:07
Postat av: MDB

Låter bra att ta ut 50/50. Jag och min man kommer att dela lika tidsmässigt (vara hemma 9,5 månad var) och vi försöker att få det jämt med dagarna också för jämställdhetsbonusens skull, men det är lite knepigare eftersom jag tjänar mycket mer än maken som pluggar. Så när jag är ledig skulle han egentligen inte behöva ta ut några dagar alls, men när jag är ledig klarar vi oss inte på mindre än 4 dagar om det ska gå runt ekonomiskt. :-(

2011-04-29 @ 13:50:28
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Isabelle

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte alltid man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2011-07-13 @ 00:40:07
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0