IVF och KUB-test - konfunderad

Jag har fortfarande inte fått mer info från BM, hon ska höra av sig med en remiss. Behöver boka in en jobbresa idag, så jag får nog ringa och höra om det är ok att resa bort den veckan jag har tänkt eller om det krockar med testet. Mannen trodde att hon hade kallat det för ett dubbeltest.

Jag träffade en IVF-kollega i helgen, vars barn är strax över året. Hon varnade mig för att göra KUB-test, eftersom de hade gjort det på henne, och visste att det var en IVF och hade tagit hänsyn till det, men hon fick ett provsvar som gav en extremt hög sannolikhet för kromosom-avvikelse/skada. Hennes läkare kom sedan fram till att det inte var lämpligt att göra KUB på IVF graviditeter.

Jag blir bara mer och mer konfunderad ju mer jag letar info, det verkar finnas minst lika många i varje situation, dels de som har gjort testet utan problem och dels de som gjort testet och fått väldigt missvisande svar och onödig oro.

Kommentarer
Postat av: MDB

Tyckte också att det där med KUB-testet var väldigt jobbigt och svårt att sätta sig in i just när det gäller IVF-graviditet.



Om jag bara ska berätta hur vi resonerade så tänkte vi som så att får vi bara ett bra resultat på ultraljudet, dvs att nackspalten ser bra ut, så nöjer vi oss med det. Just för att vi hade hört att det som kan ställa till det vid IVF är blodprovet och för att den info jag kunde hitta på nätet sa att om barnet har DS så kan man nästan alltid se det på nackspalten. Sedan kan jag inte säga om vi hade lyckats gå vidare med detta tankesätt, eftersom vi ändå fick en så pass bra siffra, men så gick våra tankar i alla fall...



Hoppas att du kommer fram till någon bra lösning för hur ni vill (och får) göra.

2011-02-01 @ 15:46:53
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Annica

Hej..jag är ju inte så inne i det här med IVF och förstår inte varför KUB-test kan vara missvisande,vad det är som gör att en IVF-graviditet är annorlunda?

Förstår om det är svårt att förklara men jag blir lite nyfiken och tycker det är intressant att läsa om,kanske för att jag förbereder mig på att ev. själv att en dag den vägen vandra..



Kram

2011-02-01 @ 17:50:10
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com
Postat av: mamma-wannabe

Jag har inte riktigt fått ordning på VAD det är som ställer till det. Ska prata med min BM om det när vi ses 14 februari och lovar att blogga om svaret jag får. Förstår inte varför det är så komplicerat.

2011-02-01 @ 19:10:08
URL: http://familjecirkus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0