v14 + 0 (v15)

Blir lätt trött och matt - och ska försöka hitta små luckor i schemat för att vila ibland.
Samtidigt ligger blodtrycket fortfarande lågt så jag blir lätt yr. Försöker promenara varje dag och vattenjympa 1-2 ggr i veckan beroende på tid och dagsform.

Magen - syns på kvällarna men är relativt "osynlig" på morgonen,
men det börjar bli mer regel än undantag med mammabyxor, mest för att de vanliga sitter åt och blir obekväma under dagen, även om jag kommer i dem... med lite gummisnoddar till hjälp :)

Nu ska jag in och lämna blodprov till kromosomtestet, det blev ju framflyttat en vecka eftersom vi har gjort ostimulerat FET. Dubbeltestet blev alltså ett Trippeltest i alla fall...

Jag är relativt kort och fyller i normala fall ut mina centimetrar väl - (BMI 25,3) kroppstypen kan kallas kurvig en dag när jag är snäll mot mig själv. Jag är inte fet men ligger i överkant av "normal" och jag har aldrig varit smal. Jag har dock varit fet tidigare i perioder, för några år sedan gjorde jag en ansträngning och gick ner 15 kg över en period på ca 4-5 månader, snitt nedgången var 1 kg per vecka och berodde på att jag helt la om kosten och började motionera. Viktuppgången berodde på att jag när jag blev sambo slutade prioritera träningen, började laga mat och blev en riktig soffpotatis, så de 15 kg jag gick ner hade jag lagt på mig under ca 1-1,5 år och nu är jag tillbaka i normalläget sedan ett par år - fast med något extra kilo lite nu och då, jag har koll på min vikt och vad jag äter men "syndar" och unnar mig ganska ofta...

På grund av att jag vet att jag ligger i övergränsen och eftersom jag fortfarande minns hur ansträngd kroppen blev av extra kilona, så passar jag mig för att lägga på mig graviditetskilon i onödan - alltså minimalt med godis, fikabröd och annat onödigt. Jag äter ändå både godis och glass, men vid väl valda tillfällen.
Istället fokuserar jag på att äta lite och ofta, för att hålla blodsockret på en jämn nivå, mycket frukt och grönsaker, jag dricker juicer ibland men oftast vatten och jag försöker äta mat jag känner mig sugen på, så att jag blir mätt på mat och inte går och "skåp-äter" på kvällarna.

Någon mer som fungerar på samma sätt eller någon som har bra tips eller någon som gör helt annorlunda??!!
Kommenterar gärna - jag är nyfiken på vad ni har för funderingar kring mat och graviditet.


För att hålla lite koll, lägger jag med vikten i mina veckorapporter, för min egen skull.

Viktökning totalt så här långt + 1 kg

Kommentarer
Postat av: Hon

Hej och vad roligt att ha hittat hit!



Klart jag lägger till dig på min IVF-lista.



Grattis till er graviditet, tänk att vi ska få varsitt augustibarn :) Wohoo!



Kram!

2011-02-23 @ 12:23:21
URL: http://ivfresa.blogg.se/
Postat av: Barnarlivet

Jag tänkte exakt som du. Hade ännu högre BMI när jag äntligen blev gravid och var livrädd för vad barnmorskan skulle säga vid inskrivningen + att jag trodde att jag skulle vara en sådan som gick upp 20kg när jag var gravid, så jag var supernoga med vad jag åt de första månaderna. Vid inskrivningen hade jag gått ner 4kg! Nu är jag lite slappare, men jag känner att jag mår mycket bättre om jag äter rätt så jag försöker hålla mig så långt borta från socker som det går. Dessutom tror jag att det är ett elände att försöka gå ner de där överflödiga gravidkilona så ju mindre man "unnar" sig under de här månaderna desto bättre. Bra jobbat med din nyttiga väg så här långt!

2011-02-24 @ 09:25:14
URL: http://barnarlivet.blogspot.com/
Postat av: MDB

Jag har alltid varit smal så riktigt de tankarna som du har har jag inte haft, men det låter väldigt bra att skippa godis, kakor mm. För mig blev det lite väl mycket sånt den sista tiden av graviditeten, var för många fikor på jobbet och jag hade svårt att säga nej trots att jag inte tycker att det är särskilt gott eller mår särskilt bra av det. Nu när jag ammar försöker jag att tänka lite nyttigare, även om det är lite svårt med alla som vill komma förbi och hälsa på plutten och fika.



Mitt bästa tips är fruktsallad istället för fika/efterrätt - är hur gott som helst men inte lika onyttigt.

2011-02-27 @ 15:11:04
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0