Vaccination & IVF - vad gäller?!

Jag tog sprutan mot svininfluensa förra året och nu dök frågan upp:
- Ska du ta sprutan för influensan?
(säsongsinfluensan, "hong-kong" tror jag även att den har kallats...)

Ingen aning, jag har ju varken tid eller lust att bli sjuk, men samtidigt så är jag försiktig med alla mediciner numera.
Vill ju inte störa IVF-processen.

Så jag ringde min vårdcentral, de hade vaccin hemma och jag var välkommen om jag ville.
Jag ringde IVF-kliniken för att höra vad de rekommenderar.
(jag ska ju få tillbaka ett ägg imorgon "om allt går vägen")

IVF-kliniken hade inga rekommendationer utan det var upp till mig - efter en lite stund tillades:
- Men vi rekommenderar ju gravida, så det borde ju inte ha någon negativ påverkan...

Hur har ni gjort? Vad har ni fått för rekomendationer?

Kommentarer
Postat av: Nenne

Så svårt! Jag har inte fått några rekommendationer, men hade nog vågat ta sprutan eftersom gravida får - däremot hade jag nog inte tagit den ändå för man riskerar väl alltid att bli sjuk när man tar sprutan också?



Jag tog nämligen också grissprutan i fjol och blev jättedålig i 2 dagar av den..



Lycka till imorgon!!

Kram

2010-12-01 @ 20:18:20
URL: http://ivfresan.bloggplatsen.se/
Postat av: akna

tror jag läste nånstans att om man tog sprutan förra året så behöver man inte göra det i år igen..

Jag gjorde det och har inte tänkt ta i år igen:)

2010-12-01 @ 20:20:13
URL: http://www.hoppofortvivlan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Själv skulle jag nog hoppa över sprutan just nu i samband med återförande. Lycka till imorgon!

2010-12-01 @ 21:09:06
Postat av: snellie

Jag är förvirrad som vanligt. Vet inte hur jag ska göra.

Tog vaccinet förra året efter mycket om och men. Hade ändå influensa två gånger, tror en av dem var svininfluensan, men vad vet jag.



Jag kanske skippar det i år, det lutar åt det. Men jag vet inte...

Å hur har det gått?

kram

2010-12-02 @ 20:19:58
URL: http://arneshemliga.blogspot.com
Postat av: mamma-wannabe

Jag gick på magkänsla till slut.

Både svininfluensa sprutan förra året och vanliga influensan i år. Den här gången SKA jag bli gravid, och då är det lika bra att vara vaccinerad innan.



Sedan har jag ett svagt minne från diskussioner i olika bloggar, att ett nedsatt immunförsvar skulle göra det lättare för ägget att fästa (om det är så att kroppen försöker stöta bort det...) Vi får se om det funkade - många långa dagar till testdag och förhoppningsvis 9 månader till bebis.

2010-12-03 @ 10:58:31
URL: http://familjecirkus.blogg.se/
Postat av: Tonci

När jag gjorde återföring avrådde de på ivf-kliniken från att ta sprutan samtidigt. De sa att helst inte förän återföreningen och inte några veckor efter om man blir gravid. De var osäkra om den kan påverka något eller ej, därför tyckte de att det är bäst att avstå.

2010-12-12 @ 18:56:11
URL: http://vivillockshabarn.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0