i väntan på

nästa mens

ja, jag ber om ursäkt, det här är den mest långdragna processen av "behandligen" - tiden innan jag kan börja räkna ner till start.

Eftersom jag gjorde skrapningen efter missfall för knappt en månad sedan, så kan mensen dyka upp närsomhelst, men troligen tidigast denna vecka... så jag väntar på mens.


Fick en fråga om vad en mola är för något.
(det här är den info jag har fått från mina läkare/gynekologer/sjuksköterskor, men ta det för vad det är, ett försök till förklaring, ingen absolut sanning)

Druvbörd/Mola är - enkelt förklarat - när det som ska bli moderkakan istället bildar som små druvformade blåsor (tumörer). Utifrån vad man sa till mig kan det aldrig bli en riktig graviditet.
Mola kan vara antingen godartad eller elakartad, så därför blir man noga kontrollerad och även "resterna av graviditeten" analyseras och under den tiden får man inte heller bli gravid igen. Risken finns alltså att HcG nivåerna stiger i kroppen igen efteråt, en ny mola kan uppstå spontant (det kan uppstå på annan plats i kroppen som då gör att Hcg produktionen ökar igen) därför fick jag gå och lämna blodprov och bevaka att mina hormonnivåer låg lågt. Från början sa de ett år, men i realiteten blev det nio månader.
Sedan fick vi grönt ljus på bebisverkstaden igen.

Efter att ha haft en mola en gång är risken högre för att man råkar ut för det igen. Därför får jag komma in på VUL så tidigt det bara går efter ett positivt graviditetstest, för att försäkra oss om att det inte är en mola igen.

Vill du läsa mer om det står det en del här och här och här.
Jag hittade ett mycket bättre ställe med information från något landsting eller liknande offentlig sida precis när det hade hänt, men jag hittar inte dit just nu, men ska uppdatera länkarna om jag hittar bättre sidor.


Kommentarer
Postat av: madde

Tack för ditt svar.



Jag förstår att det är jobbigt för er. Det är så sorgligt att det är så många som drabbas av att de inte kan få barn/eller måste kämpa i flera flera år.



Vi ska till RPC imorgon. Vi har dock ett barn sedan tidigare, men nu har vi försökt få ett syskon i 1½ års tid.



Håller tummarna för att det går vägen för er och att du slipper drabbas av mola igen. Kan inte har varit en lätt tid att hålla uppe med bebisverkstaden i 9 månader när man VILL SÅ MYCKET!



KRAM

2010-11-08 @ 22:54:27
URL: http://madeleinemis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0