Ringde kliniken igen

Orkar ni med mig? Det är bara nerver och spekulationer...

Jag lämnade ju blodprov för att mäta Hcg halten och skulle ringa som i fredags för att få besked.
När jag ringde svarade en sköterska som bröt ganska kraftigt. Och jag skämdes för att jag inte riktigt förstod vad hon menade trots att hon verkade läsa innantill direkt från min journal. (Jag skäms nästan alltid i de situationer när jag inte kan förstå de som faktiskt försöker prata svenska, min husläkare kommer från Rumänien och ibland dubbelkollar jag med sköterskan om jag har förstått medicineringen rätt - jag vill inte göra min läkare obekväm genom att fråga om mer än 1 gång - rätt dumt egentligen...) Därför stod jag inte på mig utan tog lätt chockad emot informationen attt HcG visade på gravid men man misstänkter utomkveds. Ja eller det var det jag hade uppfattat...

Sedan har jag gått och grubblat hela helgen - VAD är det som gör att de misstänker utomkveds, när det faktiskt syntes en liten svart (tom) cirkel i livmodern?

Så jag ringde kliniken igår igen och fick prata med allra trevligaste norskan som även hade vårt informationsmöte och för en gångs skull hade hon tid (eller tog sig nog tid) att prata med mig.
Det första hon sa var, vänta lite så ska jag bara läsa igenom din journal så att jag svarar rätt
- Hur lugn tror ni inte att jag blev av bara den kommentaren.

Sedan gick vi igenom mina frågor och jag har nu fått klart för mig att det som står i journalen är "att man inte kan utesluta utomkveds" - i min värld är det stor skillnad på det och att misstänka utomkveds.
Sedan berättade jag även om att sköterskan räknat fram att jag skulle vara i v 7+3 när vi var på VUL förra veckan, och att jag då varit för nervös för att reagera på det.
Kan omöjligt ha varit i v 8 (7+3) och vi kom fram till att jag nog är i  v 7 (6+2) (i måndags/igår) och då alltså borde ha varit i v 6 (5+5) förra torsdagen när vi gjorde VUL och då är det kanske inte så konstigt att vi inte såg mer.

Så jag är fortfarande nervös och tycker att det är j-ligt att vänta men inte lika sjukt oroad som jag har varit i helgen. Försiktigt optimistisk faktiskt - det kan vara på riktigt den här gången SHIIITTT - nervös igen :)

Håll tummarna på torsdag! IGEN!

KRAM

Kommentarer
Postat av: Barnarlivet

Jag håller tummarna! Jag tror benhårt att det finns ett litet liv därinne:)

2010-10-05 @ 11:42:35
URL: http://barnarlivet.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Allt kommer gå bra! Jag trodde du menade 7+3, nu på torsdag! Såklart kan man inte se så mycket i v 5+5. Ang utländska sjukvårdspersonal. Pratar för mig själv nu ...snälla fråga om om ni inte förstår!!! Det gör inget för mig ialla fall. Tror inte de flesta andra gör det heller. Det viktigaste att patienten känner sig trygg. Håller tummarna!

2010-10-05 @ 16:14:53
Postat av: MDB

Tycker att det sista samtalet låter väldigt bra, om ni var i 5+5 är det ju alldeles för tidigt att se något. Vi gjorde ul i 6+4 och det tyckte min läkare egentligen var alldeles för tidigt (var en annan som bokat in i tiden). Håller tummarna, tror att det här går bra!



2010-10-05 @ 20:20:19
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Jag tycker inte det låter som utomkved. Har själv haft två och om det var det bör du ha börjat blöda och få ont vid det här laget. Dessutom har de inte sett nånting i livmodern när jag gjort vul. Tror absolut att det går vägen!

2010-10-06 @ 08:44:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0