Hjälp - hur gör man?

Jag har varit öppen mot i princip alla nära vänner med vad vi har gått igenom. Så de allra flesta visste om det senaste försöket och fick alltså reda på riktigt tidigt att det verkar som att det har gått vägen.

Men jag har ett par vänner kvar, de väntar på remiss till IVF, så det är i starten av sin resa, men har ändå försökt länge och haft många hinder på vägen.
Nu har det slumpat sig så att både vi och de har varit bortresta och upptagna så vi har inte setts på ett tag, så därför har vi inte talat om att vi är gravida.
Imorgon ska vi gå ut ihop och hitta på något.
Om hon reagerar i närheten av hur jag reagerade när jag var i hennes sits, så tror jag att det vore bra om jag hörde av mig i dag och talade om läget, så att det inte kommer som en överraskning imorgon.

Hur har ni som är gravida gjort? Har ni IVF:are i er närhet irl?
Hur känner ni som längtar barn - hur vill ni att era vänner talar om att de är gravida?

Jag vet inte hur jag ska göra - hittar ingen "naturlig öppning" för hur jag ska göra.

Så snälla, alla tips mottages tacksamt, jag behöver ringa ikväll - och på något sätt "förvarna".

KRAM

Kommentarer
Postat av: Annica

Det är jobbigt när kompisar blir gravida..

Och jag tror inte det finns ett lätt sätt,för någon av sidorna..

Men jag har upplevt att dom kompisar som tidigt berättar,som är medvetna om att det gör tokont,som är beredda på att tårar kan komma,dom som pratar öppet om vad dom är rädda för,dom går det lättast med,dom som inte komplicerar det,som inte gör en för stor sak av det svåra,dom som kan förhålla som att det är världens mest naturliga sak..



Jag tror det är en bra ide att ringa i dag,det är aldrig roligt att bli överraskad..

Jag hoppas det går bra för dig,hon vet väl om att ni försökt länge och då tror jag det inte bli lika jobbigt,du vet ju hur hon mår,ni har ju varit i samma båt..



Många kramar

2011-02-11 @ 09:52:27
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com
Postat av: Sanna

Jag tycker att du ska berätta över telefon så att hon får andrum att reagera som hon behöver. Det är jobbigt att tvingas hålla inne den första reaktionen som oftast är sorg över ens egen situation och inte glädje för er. Så var det för mig iaf.

2011-02-11 @ 09:54:09
Postat av: MDB

Vad fint att ringa och förvarna, så att hon kan få beskedet hemma och inte ute någonstans. Såklart är det säkert jobbigt för henne, men man kan ju också hoppas att det har betydelse att hon vet att ni haft en motig väg och att ni faktiskt lyckas genom IVF.



Vad vi vet, så är vi de enda i vår bekanskapskrets som haft svårt att bli gravida (förutom ett par som visserligen fick till sitt barn "naturligt" men det tog tid, och de lyckades innan oss) så jag har inte ställts i din sits. Däremot har jag varit med om att berätta för barnlösa personer där jag inte vet om de har svårt eller bara inte tänkt på barn än, och det är svårt att veta hur man ska säga.



Jag tror att det enklaste är att bara säga det rakt ut, så tidigt som möjligt i samtalet. Det finns ju inget enkelt sätt att forumlera det "fint" och hon hör nog samma sak oavsett hur du säger det.

2011-02-11 @ 10:13:37
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: haren

Du vill ju vara omtänksam, så jag tror att du kan förmedla omtänksamhet. Tror att ärlighet är det bästa, dvs att du ringer idag och säger att du tänkt på¨din vän och hur du själv reagerade i liknande situationer och därför vill berätta detta innan ni ses. Då ger du din vän en öppning för att faktiskt få känna blandade känslor: glädje för din skull och "det kan gå" å ena sidan, och å andra sidan "fan, varför alla andra och inte jag osv". Jag tror verkligen att du ska berätta precis hur du tänkt kring att berätta, hur du haft din vän i tankarna och brytt sig om hur hon skulle må och reagera. Hennes jobbiga situation är inte ditt fel, eller något du kan påverka. Men då visar du ju henne att du bryr dig så mycket man bara kan bry sig om någon, och att du verkligen försöker ta hänsyn till henne.

2011-02-11 @ 10:30:24
Postat av: Lilla Jag!

Jag håller helt med de som skrivit tidigare. Ring och berätta innan det kan tillåmed vara så att hon/de inte orkar träffas men ge dem tid. Tänker jag på mig själv så skulle det verkligen ha underlättat att få veta innan. Men jag hoppas att hon kan/orkar vara glad för din skull och se din graviditet som ett hopp att själv lyckas, att hon kan finna stöd i dig för framtiden.

Hoppas det går bra!

Kram!

2011-02-11 @ 13:02:17
URL: http://hurskadetgo.blogspot.com/
Postat av: Åsa

Håller också med oanstående att det känns vettigt att ringa och berätta innan. Sedan alla fungerar ju olika, någon kanske hoppet växer hos att det verkligen funkar med IVF så behöver inte vara enbart negativt. För mig har det alltid varit lättare att acceptera dem som har haft lite svårigheter själv att bli gravida, när de väl blir det. Finns en helt annan förståelse hos dem vad man själv går igenom.

Stora kramar

2011-02-11 @ 19:17:38
URL: http://www.asa1977.blogspot.com
Postat av: Nenne

Jag håller också med de andra, ring och berätta.



Jag hoppas och tro att hon kan vara glad för din skull att det ger henne hopp om att de också kommer lyckas, men alla reagerar olika och har bra och dåliga dagar.



kramar

2011-02-12 @ 17:17:49
URL: http://ivfresan.bloggplatsen.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0