Ammning och vin?!

DET GÅR INTE IHOP!
LIKA LITE SOM GRAVIDITET OCH VIN.

Går igång på samtliga cylindrar när jag läser detta i Aftonbladet.
Om all annan näring går över från mamman till barnet så borde det ju logiskt sett också vara så att alkoholen gör det.

För mig är det inte svårt att låta bli, jag har väntat så länge på att få bli mamma så det är inte ens en uppoffring, jag kan förstå att det för en del är svårt att avstå, men då kanske man ska fundera på hur man ser på sitt föräldraskap.
Det är ju inte bara alkoholen som går över via ammning som är ett problem, det är personlighetsförändringar som sker med oss efter något glas som påverkar barnen mycket mer än jag tror att dagens "moderna föräldrar" vill inse. Det handlar för mig inte bara om jag som mamma får/ska ta ett glas vin när jag ammar eller sedan längre fram. Pappan har lika stort ansvar. I vår familj (hela släkten) är reglen den att har du druckit alkohol, då umgås du med de vuxna, och de som har ansvar för barnen och umgås med barnen de är nyktra - inga problem alls, detta är uttalat även våra gäster vet om detta.

Sedan kan jag självklart tycka att ett glas röd vin luktar sååå gott - men därifrån till att inte kunna välja något annat att dricka...

Sedan kan jag tänka mig att när det väl är jag som ammar (om jag kan) så kan det vara så att vi tar farmor som barnvakt över natten, går ut och äter och tar ett glas vin - och sedan pumpar brösten. Men det vet jag inte ännu. Vad jag menar är att jag utgår från barnet, funkar det att lämna hos farmor och sova över så att jag och mannen får tid till en middag bara vi två, då kan vi göra det - annars är det ju bara att låta bli och vänta ett tag...

Det finns faktiskt alkoholfria alternativ.
Hittade ett Rosé vin förra sommaren som jag verkligen gillade (då var jag inte gravid) - tyvärr var det en tillfällig vara på Systemet.
Den alkoholfria ölen smakar ju numera öl - inga problem att ta det istället.
Sist vi var ute och åt (och firade bröllopsdag) kände jag att mineralvatten inte var så kul.
Restaurangen vi åt på hade alkoholfri Ginger Beer - Ingerfärsöl  - som jag provade - mycket uppskattat, både till maten och att sitta och smutta på - ett extra plus för att det var nytt och lite annorlunda. Är det någon som vet var man kan få tag på det och köpa hem så tipsa gärna.

Kommentarer
Postat av: Annica

Jag håller helt med dig när det gäller alkoholen,jag fattar inte varför man känner att man måste dricka..

jag är en som i vanliga fall dricker och absolut inte har emot att andra dricker men just när man är gravid eller ammar så tycker jag man kan låta bli..

Kan det var för att vi försökt så länge och inte känner det som en uppoffring att låta bli alkoholen?



och jag tycker att alkohol aldrig hör ihop med barn,jag har oerhört svårt att dricka när det är barn med för man förändras faktiskt som människa och jag tycker inte det känns okej..



Och jag känner att jag låter som värsta moraltanten:)



2011-05-06 @ 11:09:46
URL: http://kolbengtsson.blogspot.com
Postat av: MDB

Jag litar på de råd som framkommit om att den alkoholmängd som går över är så pass liten att det inte påverkar barnet alls. Jag hör därför till dem som ammar och faktiskt tar ett glas vin ibland. Däremot så är jag väldigt restriktiv med mängden, för även om det inte går över till barnet så ska jag faktiskt ta hand om mitt barn och vara en bra mamma. Jag tycker precis som du att alkoholpåverkan och barn inte alls hör ihop, men ett enstaka glas vin gör mig inte påverkad (särskilt inte om jag sitter och smuttar på det under en hel middag) och därför tycker jag att det är ok. Sedan känner jag inte alltid att jag måste dricka vin när vi är på middag, utan lika gärna tar jag något alkoholfritt.

2011-05-06 @ 11:25:01
URL: http://minadrommarsbarn.blogspot.com/
Postat av: Barnarlivet

Har man låtit bli att dricka vin under hela graviditeten kan man väl hålla sig borta från det i några månader till medan man ammar. det handlar om max två år av ens liv och man kommer leva i 80 år, känns som att om man nu gillar vin så himla mycket har man rätt många år att ta igen det på! Men det kanske är som Annica skriver här ovanför att det är först när man har gått igenom IVF och kämpat för ett barn, som man inser vad som verkligen är uppoffringar (och dit räknas ju knappast att avstå från vin i några år)

2011-05-06 @ 12:28:41
URL: http://barnarlivet.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Ett litet tips...

På systemet finns ett mousserande vitt vin (lite torrare än andra alkoholfria (tycker många känns för söta)) som heter Schloss Boosenburg från Carl Ljung, det tycker jag är fantastiskt gott och känns lite "lyxigare" än mineralvatten ;)

2011-05-09 @ 09:27:52
Postat av: mamma-wannabe

Bra tips Lisa, det får jag ta och prova :)

2011-05-09 @ 11:06:04
URL: http://familjecirkus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0